De experts van de afdeling Colour & Trim zijn verantwoordelijk voor de onderscheidende kleuren en materialen van de Audi Q4 e-tron. Het team geeft ons een kijkje achter de schermen.
“Veel mensen denken dat creativiteit in een flits voorbijkomt, dat je opeens inspiratie hebt of een soort van openbaring,” zegt Simona Falcinella in het Audi Design Centre in het Zuid-Duitse Ingolstadt. Zij staat aan het hoofd van de afdeling Colour & Trim. We willen alles weten over de ideeën die hier achter de hermetisch gesloten deuren opborrelen. “Als je creatief werk doet, heb je een bepaalde ‘creatieve veerkracht’ nodig. Ik zie dat als de combinatie van een creatief instinct, ervaring en vaardigheid. Alleen dan kom je tot een professioneel resultaat. Voor ons is creativiteit dagelijkse praktijk, zeg maar een doorlopende oefening.”
Een goed op elkaar ingespeeld team. V.l.n.r.: Annika de Boer, Christina Wittmann, Tiziana Mauri en designhoofd Simona Falcinella bespreken kleur- en materiaalcombinaties.
Een goed op elkaar ingespeeld team. V.l.n.r.: Annika de Boer, Christina Wittmann, Tiziana Mauri en designhoofd Simona Falcinella bespreken kleur- en materiaalcombinaties.
Tiziana Mauri
Designer Annika de Boer denkt even na over wat er bijzonder is aan het Colour & Trim-team. Er lijken meerdere antwoorden mogelijk te zijn. “We hebben allemaal een eigen, dus andere identiteit, maar we spreken wel dezelfde designtaal,” zegt ze uiteindelijk. En Simona Falcinella voegt daaraan toe: “We hebben helder voor ogen waar Audi voor staat en hoe we op basis van die merkidentiteit kunnen blijven innoveren.”
De ontwerpers gaan ons voor door showrooms, langs bureaus en hoge kasten vol interieurdelen. We komen door de zogeheten materialenbibliotheek en bereiken het hart van de Colour & Trim-afdeling, waar we twee andere teamleden ontmoeten: Tiziana Mauri en Christina Wittmann. Met hun vieren hebben ze heel wat expertise in huis. Die hebben ze benut voor de materialen en kleuren op en in de Audi Q4 e-tron. Vandaag vertellen ze ons over de highlights van deze modelreeks, namelijk innovaties waarmee de nieuwste toevoeging aan de Audi e-tron-reeks een echte koploper is.
Waar begint eigenlijk het creatieve traject voor een groot project zoals de Audi Q4 e-tron? “Dat begint met een conceptueel idee, iets intuïtiefs op basis van breed trendonderzoek op het gebied van design, technologie en maatschappij. We werken de eerste ideeën uit, strepen weg wat niet werkt en vertalen wat we overhouden naar een puur en herkenbaar Audi-design,” zegt Tiziana Mauri. Zij geeft leiding aan de Colour & Trim-projecten voor productiemodellen. “Ons volledige team is bij alle fases betrokken, van het eerste conceptuele niveau tot aan het productierijp maken. We zijn allemaal ontwerper en materiaalspecialist. We zoomen in en uit en werken op micro- en macroniveau.”
Op zoek naar de optimale tint laat het team onderdelen in kleur spuiten om deze te vergelijken.
Industrieel ontwerper Christina Wittmann is Colour & Trim-projectcoördinator.
Op zoek naar de optimale tint laat het team onderdelen in kleur spuiten om deze te vergelijken.
Industrieel ontwerper Christina Wittmann is Colour & Trim-projectcoördinator.
De eerste praktische stap is het bedenken van een kleuren- en materialenconcept dat past bij het autokarakter en bij de boodschap die het model wil uitdragen. In deze fase gebruiken de ontwerpers moodboards en trendonderzoek om hun ideeën, intuïtie en research te visualiseren en onderbouwen.
Deze concepten worden daarna concreet uitgewerkt. Dat gebeurt voor een deel in het Audi Design Centre, waarvan een spuiterij en zadelmakerij deel uitmaken. Daar worden proefonderdelen gemaakt. Een deel van het uitwerken gebeurt ook bij externe leveranciers. Christina Wittmann legt uit: “Als we naar de juiste kleur op zoek zijn, geven we de voorlopige kenmerken aan de spuiterij door, waar ze dan een testmonster maken.”
Het spatbord is daarvoor met name geschikt, omdat het aantrekkelijk driedimensionaal gevormd is en licht op dynamische manier reflecteert. Daarom zijn we bij Colour & Trim omringd door vele carrosseriepanelen. Voordat bijvoorbeeld de mooiste nieuwe paarstint voor de Audi Q4 e-tron was gevonden, zijn er diverse gespoten testonderdelen met elkaar vergeleken, elk met een net iets andere kleurnuance. Iets meer blauw pigment, iets meer metallicdeeltjes, iets minder metallic, meer rood erin, totdat het team op een bepaald moment intuïtief zag: dit is precies de goede kleur.
Christina Wittmann
Dergelijke selectieprocessen beperken zich meestal niet tot de Colour & Trim-studio, want in elke ontwikkelingsstap werken diverse afdelingen samen. De designers van C & T volgen hun collega’s die interieur en exterieur ontwerpen op de voet met een steeds exacter kleuren- en materialenpalet. Op die manier ontstaat een rode draad in het verhaal, waardoor binnen- en buitenkant een harmonieuze eenheid worden.
Als de juiste materialen en kleuren zijn gevonden, blijft Colour & Trim nauw samenwerken met de teams die verantwoordelijk zijn voor de technische ontwikkeling, kwaliteit, marketing en strategie, totdat elk stuk materiaal productierijp is. “Het is belangrijk om tijdens dit proces onze ideeën op alle afdelingen in te brengen. Daarnaast moeten wij op onze beurt rekening houden met de wensen en eisen van de andere divisies, zonder dat we onze visie loslaten,” legt projectmanager Christina Wittmann uit. Alle ideeën ondergaan een reality check voordat ze in productie gaan. Niemand werkt vanuit een ivoren toren.
Annika de Boer koos tijdens haar studie aan de Design Academy Eindhoven voor de richting ‘Man and Mobility’.
Tijdens hun creatieve proces weten de C & T-designers steeds beter welke kleuren en materialen ze willen gebruiken.
Annika de Boer koos tijdens haar studie aan de Design Academy Eindhoven voor de richting ‘Man and Mobility’.
Tijdens hun creatieve proces weten de C & T-designers steeds beter welke kleuren en materialen ze willen gebruiken.
Annika de Boer toont ons een klein onderdeel waar ze twee jaar aan heeft gewerkt. Het betreft een uiterst belangrijke innovatie: het Audi-logo op het stuur. “Na een langdurig proces waarin ik heb geëxperimenteerd met de mate van glans, kleurnuances en oppervlakte-effecten, zien we nu het eindresultaat op straat. Dat doet me goed.”
Glans, kleur en oppervlaktebehandeling: het kostte Annika de Boer twee jaar om de mooiste Audi-ringen voor het interieur te ontwerpen.
Glans, kleur en oppervlaktebehandeling: het kostte Annika de Boer twee jaar om de mooiste Audi-ringen voor het interieur te ontwerpen.
Op de tafel voor ons ligt een grote rol flinterdun materiaal met een volkomen natuurlijk houtpatroon. “De nieuwe premium decoratielijst ‘zilvergrijs naturel lindehout Sediment’ is een technisch fineer,” legt Anneke de Boer uit. “We hebben tijdens de ontwikkeling ervan speciaal gelet op het 3D-effect en de haptische waarneming. Als je het hout aanraakt, voel je duidelijk de driedimensionale structuur ervan.”
Dan tonen de ontwerpers ons diverse productiestalen om te verduidelijken waar de premium panelen in de auto zijn terug te vinden. Christina Wittmann en Tiziana Mauri houden zes lange dashboardcomponenten omhoog die een beetje aan speelgoedzwaarden doen denken.
Aan de hand van een nog niet in een proefstaal verwerkt materiaal, verklaart Tiziana de esthetische truc van een andere nieuwe decoratielijst, antraciet aluminium Konvergenz. “Om ervoor te zorgen dat dit in de auto niet al te massief overkomt, hebben we het design visueel in tweeën gesplitst. Je ziet twee verschillende graphics en borstelrichtingen, die de vorm van de decoratielijst volgen.”
‘Zilvergrijs naturel lindehout Sediment’ is een van de premium decoratielijsten voor de Audi Q4 e-tron waarop het team bijzonder trots is.
Tiziana Mauri geeft leiding aan de serieprojecten van Colour & Trim. Zij studeerde industriële vormgeving aan de Politecnico di Milano.
‘Zilvergrijs naturel lindehout Sediment’ is een van de premium decoratielijsten voor de Audi Q4 e-tron waarop het team bijzonder trots is.
Tiziana Mauri geeft leiding aan de serieprojecten van Colour & Trim. Zij studeerde industriële vormgeving aan de Politecnico di Milano.
Annika de Boer
“We werken nauw samen,” zegt Annika de Boer (rechts). Dat niet alleen, want de teamleden delen hun visie op Audi en het innoveren op basis van de merkidentiteit.
“We werken nauw samen,” zegt Annika de Boer (rechts). Dat niet alleen, want de teamleden delen hun visie op Audi en het innoveren op basis van de merkidentiteit.
Intussen legt Simona Falcinella een grote lap stof mooi voor zich neer. Ze wil graag dat we de stof vastpakken. Volgens haar is dit het innovatiefste interieurmateriaal in deze studio van Colour & Trim. We voelen aan de bijna zwarte, stevige stof. Er zit een lichte schittering in die een sportieve, pure en luxe uitstraling heeft. Dit doet ons denken aan het ruwe materiaal voor een futuristisch hautecouture-ontwerp. “We noemen dit ‘Technikgewebe’,” zegt Falcinella pragmatisch. En wat is het? “Een weefsel van textielresten en petflessen.”
Simona Falcinella is het hoofd van de afdeling Colour & Trim. Ze studeerde in Milaan en voordat ze de autowereld betrad, was ze modeontwerper.
De kleinste details zorgen ervoor dat alles vanzelfsprekend bij elkaar hoort. In- en exterieuraankleding moeten matchen.
Simona Falcinella is het hoofd van de afdeling Colour & Trim. Ze studeerde in Milaan en voordat ze de autowereld betrad, was ze modeontwerper.
De kleinste details zorgen ervoor dat alles vanzelfsprekend bij elkaar hoort. In- en exterieuraankleding moeten matchen.
Gedurende het Audi Q4 e-tron-project heeft het team voortdurend op het duurzaamheidsaspect gelet. Het tapijt en de bagageruimte-afdekking zijn voor een deel van gerecyclede materialen gemaakt. Om hun woorden kracht bij te zetten, hebben de dames een volledig vloerbedekking van de productielijn geplukt. Dit is typisch zo’n interieurdeel waar de meeste inzittenden weinig aandacht aan schenken, terwijl het toch om een groot oppervlak gaat. Dat formaat maakt het des te belangrijker dat de samenstelling in orde is. “De rug is gemaakt van afgedankt textiel, zoals wol en katoen,” legt Annika uit. “De zachte bovenkant is gedeeltelijk gemaakt van gerecyclede petflessen en gerecycled granulaat.”
Plukken gerecyclede textiel in het C & T-atelier. Het startpunt voor nieuwe stoffen en andere toepassingen.
Op diverse plekken in het Audi Q4 e-tron-interieur zijn textielresten, afgedankte petflessen en kunststof granulaat verwerkt.
Plukken gerecyclede textiel in het C & T-atelier. Het startpunt voor nieuwe stoffen en andere toepassingen.
Op diverse plekken in het Audi Q4 e-tron-interieur zijn textielresten, afgedankte petflessen en kunststof granulaat verwerkt.
Na de vele haptische en visuele indrukken nemen we met moeite afscheid van het team. We lopen nog één keer langs de verzameling spatborden en vragen ons af: zouden ze een favoriete lakkleur hebben voor de Audi Q4 e-tron? Iedereen is het direct met elkaar eens: het optionele Auroraviolet is een speciale tint. “De culturele associatie van paars is luxe en psychologisch bekeken staat het voor transformatie,” weet Simona Falcinella. Dat heeft het team tijdens de ontwikkelingsfase onderzocht. “We bevinden ons in een transitieperiode. Audi reageert daarop met deze gedurfde kleur. Deze tint past daardoor ook perfect bij het karakter van de Audi Q4 e-tron: het is een ideale combinatie van sportiviteit en raffinement.”
Simona Falcinella
Er waren heel wat kleurstalen voor nodig voordat het perfecte Auroraviolet was gevonden. Elke definitieve kleurnuance moet het autokarakter zo veel mogelijk versterken.
Er waren heel wat kleurstalen voor nodig voordat het perfecte Auroraviolet was gevonden. Elke definitieve kleurnuance moet het autokarakter zo veel mogelijk versterken.